Elkészült a mozgásposzter!

Dr. Pikler Emmi egyik legalapvetőbb gondolata a csecsemők szabad mozgásfejlődésének lehetősége és jelentősége volt: a kisgyerekek, születésüktől kezdve, spontán kezdeményezésükből kiindulva, önállóan, a maguk egyéni ritmusában képesek bejárni a mozgásfejlődés, a felegyenesedés valamennyi állomását, anélkül, hogy ebbe közvetlenül be kellene avatkozni, vagy direkt módon segíteni kellene őket közben. Ha a minőségi gondoskodás megadja számukra az érzelmi biztonságot, a fejlettségi szintjüknek megfelelően kialakított környezetben első éveikben szabadon mozoghatnak, játszhatnak.

A pikleri meggyőződés az eltelt majd egy évszázadban nemcsak igaznak bizonyult[1], hanem arra is lehetőséget nyújtott, hogy Pikler Emmi, Tardos Anna, és a Pikler team tagjai megfigyeljék és aprólékosan leírják, pontosan hogyan alakul a csecsemők mozgásfejlődése, ha abba nem történik beavatkozás.

Ez a poszter Pikler Emmi, Tardos Anna, Szántó-Féder Ágnes és mások megfigyelései alapján készült, a szabad mozgásfejlődés legfőbb állomásait, és az álló, illetve az ülő helyzet felé mutató irányait mutatja be.

Újdonsága, hogy vizuális áttekintést ad a fejlődésnek erről a fontos területéről, az említett megfigyelések és kutatások alapján.

Reményeink szerint érthetővé teszi a hátonfekvő helyzet, mint kiindulás előnyeit[2], az elegendő mozgástér szükségességét, a neurotipikus gyermekben genetikusan kódolt fejlődés univerzális és kultúrafüggetlen menetét: az egymásból következő testhelyzeteket, egymásra épülő helyváltoztató mozgásokat, az azokat szervesen összekötő testhelyzet-változtatásokat.

A jobb átláthatóság érdekében a variációk közül csak a legjellegzetesebbeket ábrázoltuk. Szándékosan nem jeleztünk életkorokat, a neurotipikus fejlődésen belüli nagy szórás, normál variációk miatt.[3]

A folyamat valódi, alapos megértéséhez ajánljuk a különböző nyelveken elérhető dokumentumok tanulmányozását, illetve a képzéseinken való részvételt.

Reméljük, jól használható lesz a szakemberek képzéséhez, szemléletformáláshoz, és a szülőkkel való munkához, kisgyermekintézményekben vagy játszócsoportokban.

Papp Szilvia és Mózes Eszter

Elérhető: magyar, francia, spanyol (és hamarosan német és angol) nyelven.
Kiadja a Lóczy Alapítvány a Gyermekekért. loczy@pikler.hu


[1] Dr. Pikler, E. (1969). Adatok a csecsemő mozgásának fejlődéséhez. Budapest: Akadémiai Kiadó.

[2] Dr Falk, J. (2011). Miért is fektetnénk a hasára a csecsemőt? Gyermekgyógyászat, Supplementum A, 2011. május

[3] Dr. Falk, J. (1971). A felnőtt nevelői magatartását ösztönző fejlődési tábla. Magyar Pszichológiai Szemle, 28(1), 54-57. (EKD. I.)