Filmsorozat az első másfél évről


Ez a 12 részes filmsorozat, amely elsősorban szülőknek készült, az első másfél év olyan mindennapi gyermeknevelési kérdéseiben igyekszik eligazítást adni és megvalósítható lehetőséget nyújtani, mint például az étkezés, a sírás, a mozgás, a játék, stb. A sorozat részeiben felnőtteket és gyerekeket láthatunk hétköznapi helyzetekben. 

A filmek szakmai anyagát Tardos Anna, dr. Majoros Mária, dr. Borbély Sjoukje, Mózes Eszter és Tényi Vera állították össze és szakértőként közreműködtek a megvalósításban.

A filmet a Kovács Gábor vezette Filmpartners gyártotta, operatőre-rendezője ifj. Vitray Tamás, háziasszonya Hegyi Barbara.

 
 

A film elérhető a Pikler Stúdió Vimeo oldalán egy hetes bérlésre vagy korlátlan megtekintésre.

 
 
 


Az epizódok témája és rövid ismertetése


1. Érintés

Éveken át oly sokszor megfogjuk, a karunkba vesszük, hozzáérünk a bőréhez… Szeretjük, gyönyörködünk benne, örülünk a létezésének. Vajon kifejezi-e mindezt a kezünk, vajon ezt üzenik-e a mozdulataink? Álljunk meg és gondolkodjunk el egy kicsit, vizsgáljuk meg tüzetesebben mindennapi helyzeteinket! 


2. Enni jó!

Étvágytalan? Válogat? Futni kell utána a falatokkal? Vannak kisétkű gyerekek, akik szépen fejlődnek, vannak aggódó felnőttek, akik nehezen igazodnak elaz örökké változó étkezési szokások és elvárások között. Miként vezethetjük el gyermekünket békés és örömteli módon a szopástól az önálló evésig? 


3. Figyel, játszik, tanul

„Mikor tud a csecsemő már egyedül játszani?” – A válasz sokféle lehet, bizonyítják filmbéli szereplőink, a szüleik mellett érzelmi és fizikai biztonságban, felszabadultan tevékenykedő gyerekek. Felfedezik a világot és önmagukat, mi pedig őket figyelve elámulhatunk, mennyi mindent tud és tapasztal a kisgyerek önálló játék közben.  


4. Környezet és életmód

Milyen környezetbe csöppen a frissen érkezett újszülött?
Legszívesebben a széltől is óvnánk, és a lehető legjobb helyet készítjük elő neki. Milyen legyen a fekvőhelyre, pelenkázója, hol játszhat majd szabadon, biztonságban? Figyeljünk oda a világ kicsiny szegletére, amelyet mi alakíthatunk ki számára. 


5. A mozgás öröme

Vannak dolgok, amikhez a csecsemők és kisgyerekek nálunk jobban értenek. Tudják például, hogyan lehet bő egy év alatt kiválóan megtanulni az alapvető testhelyzeteket és mozgásformákat, sőt azt is pontosan tudják, hogy mit, mennyit és hogyan kell gyakorolniuk. Azért van mit segítenünk: kényelmes ruhát, kellemes és védett környezetet, és ami a legfontosabb, sugárzó figyelmünket adhatjuk nekik…


6. Együtt, békésen

Napi száz értékes perc! Meghitt együttlét, odafigyelő beszélgetés, örömmel együttműködő vagy éppen huncutkodó gyerek, a legapróbb jelzéseit is értő felnőtt…Hogy ez a száz perc kivételes alkalom? Dehogyis az! Nap mint nap tisztába tesszük, etetjük, fürdetjük gyermekünket, és ez a mindennapos élethelyzet újra meg újra csodálatos, közös élmény forrása lehet.


7. És ha sír...?

Milyen rossz a gyereksírást hallgatni! Tudjuk, hogy a csecsemő és a kisgyerek élete nem telhet el sírás nélkül, mégis próbáljuk elérni, hogy ne sírjon. Ez természetes, habár nem mindig sikerül egykönnyen…. Vajon mennyire értjük és érezzük, hogy gyermekünk mit fejez ki sírásával?


8. A beszéd varázsa

Ugye, milyen ámulattal figyeljük a kisgyereket, amint könnyed természetességgel elkezd beszélni? Az egészben az a legcsodálatosabb, hogy erre a hétköznapi, mégis fantasztikus tudásra nem kell tanítanunk. Csak annyi a dolgunk, hogy születésétől fogva beszéljünk hozzá, és arra is mindig figyeljünk oda, hogy ő mit akar mondani nekünk.


9. Szabad - nem szabad

A leghiggadtabb szülő is kétségbeeshet, amikor addig „ártatlannak” ismert gyermeke egyszer csak négykézláb vagy talpra állva útrakel a lakásban. Megleli az összes törékeny, veszélyes vagy éppen szanaszét guruló tárgyat. A felnőtt csak kapkodja a fejét és a dolgait… és könnyen azon kapja magát, hogy csak tilt és tilt. Megelőzhető mindez? Hogyan vészelhető át békésen ez a korszak is? 


10. Rend - tájékozódás

A csecsemők és a rend?! Nem győztük hangsúlyozni a gyerek személyének tiszteletbentartását, játékának, mozgásának és választásainak szabadságát.  Mindez átgondoltan, előkészítve és keretek között jelent csak örömet. A gyerekre szabott, rugalmas rend segít eligazodni, megkönnyíti a világ megértését, a sikeres alkalmazkodást. 


11. Hagyjatok időt!

A csecsemők világában a valódi élmények eléréséhez a nagyobb sebesség helyett vissza kell kapcsolnunk pár fokozatot: így sok csodát megláthatunk, gyerekünknek pedig lehetővé tesszük, hogy a maga ritmusában, belső indíttatását követve éljen, fejlődjön. Az ő tevékenysége és az együtt töltött idő is más minőségű lesz így. 


12. Kapcsolatok

A család legújabb tagját mindenki kíváncsian figyeli, léte a körülötte élőkből számtalan érzést vált ki. Miközben minden tekintet rá szegeződik és mindenki tőle vár valami reakciót, vajon az ő szemszögéből nézve hogyan alakulnak ezek a viszonyok?